Værdiansættelse af virksomheder - en praktisk tilgang
- Klasseundervisning
Formålet med kurset er at give kursisterne en introduktion til en række forskellige modeller, der i praksis anvendes til værdiansættelse af virksomheder.
Kurset kræver ikke forudgående kendskab til værdiansættelse, men et grundlæggende kendskab til regnskab og årsrapporten er en fordel.
På kurset diskuterer vi de forskellige modellers fordele og ulemper, og ser nærmere på, hvilke metoder der med fordel kan anvendes på forskellige typer af virksomheder.
Indhold
-
Introduktion til værdiansættelse
-
Få begrebsapparatet på plads
-
Metoder til værdiansættelse – MAKS-modellerne:
-
Markedsbaserede modeller – prisen for en krones overskud eller egenkapital
-
Aktivbaserede modeller – værdien af virksomhedens aktiver
-
Kapitalværdibaserede modeller – nutidsværdien af den fremtidige indtjening
-
Særlige eller specielle modeller – kvalitative metoder, sund fornuft, Skat’s goodwill cirkulærer, realoptionsmodeller m.fl.
-
Særlige forhold i mindre og mellemstore virksomheder, SMV-segmentet mv.
-
-
Udvalgte situationer fra praksis, hvor værdiansættelse af – og prisen på – en virksomhed er relevant, eksempelvis: Generationsskifte, salg/køb af virksomhed og behov for nye investorer (egenkapital)
I forbindelse med gennemgang af de enkelte modeller, vil kursisterne i løbet af dagen skulle løse en række praktiske (mindre) cases i værdiansættelse.
Hvis der ønskes et mere finansielt fokuseret kursus ift. værdiansættelse af virksomhed, så henviser vi til kurset: "Værdiansættelse af virksomheder – en finansiel tilgang". Klik her for at komme til kurset.
Målgruppe
Kurset henvender sig til advokater, revisorer og andre, som har behov for en praktisk introduktion til værdiansættelse.
- Økonomi, skat og moms