Procedurens regler og retorik i praksis
- Klasseundervisning
Deltagerne vil blive introduceret til proceduren og mundtlig retssagsbehandling og få inspiration og redskaber til at udvikle procedurens indhold og form. Målet er en klar og overbevisende procedure, der samtidigt respekterer og udnytter retsplejelovens begrænsninger og muligheder. Kurset tager udgangspunkt i en nyudviklet procedureguide, et fleksibelt forberedelsesredskab, der kan anvendes i alle proceduresituationer.
Indhold
Der er mange veje til dom, og hvad, der er det rigtige for én advokat, kan være forkert i en anden sag. Eller for en anden advokat.
Derfor sigter undervisningen ikke på at præsentere én rigtig model, men derimod at opbygge deltagernes ”forrådskammer af muligheder”, så man kan træffe de rigtige valg i en given situation.
Fra indholdet:
- Mundtligheden i retsplejen: Procedørens chance
- Det frie foredrag: Den retshistoriske kilde til bestemmelsen
- Regler og retspraksis og procedurens retlige normering: Hvad kan og skal man, og hvad må man (ikke)?
- Retten som retorisk situation: Retssagsførelsen er helt sin egen, hvilket kræver en særlig retorik, forskellig fra andre uenighedssituationer
- Processtrategi: Fundamentet med betydning for procedurearbejdet
- Proceduren skal overbevise: Men hvordan sikre? De to veje til en overtalelse af tilhøreren
- Dommeren som publikum: Hvad ønsker dommeren, og hvad tæller med i vægtskålen?
- Komposition: Indledning med fylde, metakommunikation, dialogisering
- Argumentation: Slutningslogikken og den praktiske realitet
- Sproget: Hvad virker, og hvad forstyrrer?
- Procedurens prosodi: Tryk, tonegang, tempo, pauser og andre udtrykselementer
- Manus eller impro: Levende oplæsning og økonomisk improvisation
- Stemmen og kroppen: Træning og opvarmning
- Koreografi og scenografi: Brug af rummet og dets indregning
- Rekvisit: Et slagvåben eller en model kan sige mere end mange ord
- Teori og empiri fra discipliner som retorik, socialpsykologi, retssociologi og talelære.
De enkelte elementer bygger på råd og anbefalinger fra et større antal erfarne procedører og dommere, indsamlet af underviserne i forskningsprojektet Proceduren som frit foredrag – regler og retorik for procedører, der udkommer fra DJØF forlaget.
Undervisningsform
Mellem vore oplæg vil der være indflettet mindre praktiske øvelser, så der også gøres egne erfaringer. Man lærer i nogle tilfælde bedst gennem praksis, og på kurset vil vi gerne skabe et kursusmiljø, hvor erfaringsudveksling og dialog er en selvfølge.
Inden kurset vil vi bede deltagerne gennemlæse en sag og svare på et par spørgsmål pr. mail. Under kurset udleveres kursuskompendium.
Man forlader kurset med svar på nogle af sine medbragte spørgsmål og med den nævnte Procedureguide, der i de kommende sager vil støtte procedøren i at gøre sig de relevante overvejelser.
Målgruppe
Alle, der procederer eller har planer om det, både civile sager og straffesager. Kurset er tilrettelagt, så der vil være udbytte for alle, uanset erfaringsniveau.
- Retssager, procedure og voldgift