Incitamentsaflønning baseret på finansielle resultatmål
- Klasseundervisning
Formålet med kurset er at give kursisterne en forståelse for, hvad der kendetegner et fornuftigt incitamentsprogram baseret på først og fremmest finansielle resultatmål. Fordele og ulemper ved en række forskellige præstationsmål, der typisk anvendes i incitamentsprogrammer, gennemgås.
Kurset er ikke mindst aktuelt i lyset af udviklingen inden for bæredygtighed, herunder grøn omstilling. Dvs. nye strategiske dagsordener i tiden, der bl.a. drives ud fra samfundsperspektiv og som kræver omstillingsparathed og nye ledelsesmæssige prioriteringer.
Indhold
Kurset omfatter følgende hovedelementer:
Introduktion – hvorfor incitamentsaflønning?
-
Typer af incitamentsprogrammer
-
Valg mellem finansielle og ikke-finansielle resultatmål
Krav til en ideel bonuskontrakt
-
Kongruens – sammenfald af interesserer mellem ledelsen og ejerne
-
Kontrollerbarhed – sammenhæng mellem indsats og præstationsmål
-
Klarhed – præstationsmål der er nemme at forstå, håndtere og kommunikere
-
Kvalitet af regnskabet – hvordan bør ’særlige poster’ behandles
Komponenter i en bonusordning
-
Valg af præstationsmål
-
Valg af præstationsstandard
-
Valg af præstationsstruktur
Ikke-finansielle resultatmål
-
Produktivitet
-
Medarbejdertilfredshed
-
Kundetilfredshed
-
Etc.
Finansielle resultatmål - Regnskabsmæssige problemstillinger
-
Særlige poster, ekstraordinære poster mv. – f.eks frasalg af forretningsområde
-
Ændringer i anvendt regnskabspraksis – f.eks overgang til IFRS standarder
-
Ændringer i regnskabsmæssige skøn – f.eks hensættelse til tab på debitorer
Finansielle resultatmål - Fordele og ulemper ved forskellige præstationsmål
-
Absolutte præstationsmål – f.eks driftsoverskud, årets resultat
-
Relative præstationsmål – f.eks afkastningsgrad, egenkapitalforrentning
Anbefalinger til en bonuskontrakt
-
Kompleksitet – enkelthed vs. ’millimeter retfærdighed’
-
Bonusbank
-
Øvrige forhold
Data og anvendelse af kunstig intelligens i bonusperspektiv
-
Hvilke data kræves for, at en bonusordning er realiserbar/effektiv i praksis?
-
Hvordan kan kunstig intelligens (nyere teknologi) anvendes i praksis og hvad er fordele/ulemper?
-
Hvordan kommer du i gang (før dine konkurrenter) med anvendelse af kunstig intelligens ift. incitamentsaflønning på finansielle resultatmål?
Undervisningen er en kombination af forelæsning/teori og praksis med hovedvægten lagt på den praktiske brug og valg af forskellige resultatmål. Undervejs skal I løse forskellige mindre cases, for at få et ”hands-on.”
Efter kurset vil du således være i stand til at besvare spørgsmål så som: Hvad skal jeg være særlig opmærksom på ved indgåelse af en bonusaftale? Hvilke krav bør jeg stille til en bonuskontrakt? Hvilke præstationsmål bør anvendes i en bonusaftale? Bør der være maksimum på størrelsen af bonusudbetalingen? Hvad forstås ved en bonusbank?
Målgruppe
Kurset henvender sig til advokater, revisorer, HR-medarbejdere og andre, som har en grundlæggende regnskabsforståelse og har behov for at få belyst fordele og ulemper ved forskellige incitamentsprogrammer baseret på finansielle præstationsmål. Relevant for eksempelvis medlemmer af aflønningskomiteer, HR-ansatte og virksomhedsejere, der overvejer at indføre incitamentsprogrammer for at fastholde dygtige medarbejdere.
- Økonomi, skat og moms