Sparing

Incitamentsaflønning baseret på finansielle resultatmål

  • Klasseundervisning

Formålet med kurset er at give kursisterne en forståelse for, hvad der kendetegner et fornuftigt incitamentsprogram baseret på først og fremmest finansielle resultatmål. Fordele og ulemper ved en række forskellige præstationsmål, der typisk anvendes i incitamentsprogrammer, gennemgås.

Kurset er ikke mindst aktuelt i lyset af udviklingen inden for bæredygtighed, herunder grøn omstilling. Dvs. nye strategiske dagsordener i tiden, der bl.a. drives ud fra samfundsperspektiv og som kræver omstillingsparathed og nye ledelsesmæssige prioriteringer.

Indhold

Kurset omfatter følgende hovedelementer: 

Introduktion – hvorfor incitamentsaflønning? 

  • Typer af incitamentsprogrammer 

  • Valg mellem finansielle og ikke-finansielle resultatmål 

Krav til en ideel bonuskontrakt 

  • Kongruens – sammenfald af interesserer mellem ledelsen og ejerne 

  • Kontrollerbarhed – sammenhæng mellem indsats og præstationsmål 

  • Klarhed – præstationsmål der er nemme at forstå, håndtere og kommunikere 

  • Kvalitet af regnskabet – hvordan bør ’særlige poster’ behandles  

Komponenter i en bonusordning 

  • Valg af præstationsmål 

  • Valg af præstationsstandard 

  • Valg af præstationsstruktur 

Ikke-finansielle resultatmål 

  • Produktivitet 

  • Medarbejdertilfredshed 

  • Kundetilfredshed 

  • Etc. 

Finansielle resultatmål - Regnskabsmæssige problemstillinger 

  • Særlige poster, ekstraordinære poster mv. – f.eks frasalg af forretningsområde  

  • Ændringer i anvendt regnskabspraksis – f.eks overgang til IFRS standarder 

  • Ændringer i regnskabsmæssige skøn – f.eks hensættelse til tab på debitorer 

Finansielle resultatmål - Fordele og ulemper ved forskellige præstationsmål 

  • Absolutte præstationsmål – f.eks driftsoverskud, årets resultat 

  • Relative præstationsmål – f.eks afkastningsgrad, egenkapitalforrentning 

Anbefalinger til en bonuskontrakt 

  • Kompleksitet – enkelthed vs. ’millimeter retfærdighed’ 

  • Bonusbank 

  • Øvrige forhold 

Data og anvendelse af kunstig intelligens i bonusperspektiv 

  • Hvilke data kræves for, at en bonusordning er realiserbar/effektiv i praksis? 

  • Hvordan kan kunstig intelligens (nyere teknologi) anvendes i praksis og hvad er fordele/ulemper? 

  • Hvordan kommer du i gang (før dine konkurrenter) med anvendelse af kunstig intelligens ift. incitamentsaflønning på finansielle resultatmål?  

Undervisningen er en kombination af forelæsning/teori og praksis med hovedvægten lagt på den praktiske brug og valg af forskellige resultatmål. Undervejs skal I løse forskellige mindre cases, for at få et ”hands-on.”

Efter kurset vil du således være i stand til at besvare spørgsmål så som: Hvad skal jeg være særlig opmærksom på ved indgåelse af en bonusaftale? Hvilke krav bør jeg stille til en bonuskontrakt? Hvilke præstationsmål bør anvendes i en bonusaftale? Bør der være maksimum på størrelsen af bonusudbetalingen? Hvad forstås ved en bonusbank?

Målgruppe

Kurset henvender sig til advokater, revisorer, HR-medarbejdere og andre, som har en grundlæggende regnskabsforståelse og har behov for at få belyst fordele og ulemper ved forskellige incitamentsprogrammer baseret på finansielle præstationsmål. Relevant for eksempelvis medlemmer af aflønningskomiteer, HR-ansatte og virksomhedsejere, der overvejer at indføre incitamentsprogrammer for at fastholde dygtige medarbejdere.  

Fagområde
  • Økonomi, skat og moms

Praktiske forhold

Dato
21. november 2024 09:30–16:30
Lektioner
7 lektioner ifm. obligatorisk efteruddannelse for advokater
Sted
IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V.
Pris
6.750,- ekskl. moms

Undervisere

Generelle betingelser 

Pris

Alle priser er ekskl. moms, men inkl. kursusmateriale.

Tilmelding

Du kan tilmelde dig kurserne indtil kursusstart. Vi anbefaler dog, at du tilmelder dig tidligt, da alle kurser har begrænset deltagerantal og vi derfor ikke kan garantere en plads ved sen tilmelding.

Aflysnings- og afbestillingsbetingelser

Du kan afmelde dig vederlagsfrit indtil 10 hverdage før kursets start, hvis vi modtager din afmelding senest kl. 10.00 på seneste afmeldingsdag. Når der er mindre end 10 hverdage til kursets start, er din tilmelding bindende og vi kan desværre ikke tilbyde at refundere dit kursusgebyr - uanset årsag. Du er dog altid velkommen til at sende en kollega, der kan overtage din plads, hvilket er vederlagsfrit.

Vi forbeholder os ret til at aflyse kurser indtil 2 uger før kursets start i tilfælde af for få tilmeldte kursister. Ved force majeure, sygdom el. lign. kan der i yderste tilfælde aflyses tættere på kursusstart. Ved aflysning af kurser fra Advokaternes HRs side, tilbydes plads på et nyt kursus eller refundering af  det fulde kursusbeløb, men vi dækker ikke eventuelle omkostninger ved aflysning af transport, hotel o.lign.

Nyhedsmail

Tilmeld dig vores nyhedsmail og få løbende opdateringer om nye kurser og aktiviteter.

Er du også intersseret i vores nyhedsbrev om