Grøn markedsføring - muligheder og faldgruber
- Klasseundervisning
Formålet med dette kursus er at give dig indsigt i reglerne for grøn markedsføring og hvordan det undgås, at markedsføring bliver vildledende.
Indhold
I de seneste år har forbrugere haft stigende fokus på bæredygtige produkter, hvilket har gjort grønne markedsføringstiltag til et vigtigt konkurrenceparameter for virksomheder. Som følge af Forbrugerombudsmandens intensiverede tilsyn er flere virksomheder blevet politianmeldt for vildledende udsagn, men hvornår er grønne markedsføringstiltag lovlige og hvornår anses de som vildledende (”greenwashing”)?
Kurset vil bl.a. berøre følgende emner:
- Markedsføringslovens regler om vildledning og dokumentation for udsagn
- Markedsføringslovens krav til grøn markedsføring
- Hvordan sikrer man, at grøn markedsførings ikke bliver til greenwashing?
- Highlights fra Forbrugerombudsmandens kvikguide til miljømarkedsføring
- Seneste nyheder om greenwashing og relevante sager fra Forbrugerombudsmanden
Målgruppe
Advokater, jurister og andre, der beskæftiger sig med eller har interesse for grøn markedsføring – både i det offentlige og den private sektor.
- IT-ret, immaterial- og markedsføringsret